Нормативна база психологічної служби


 

Інститут модернізації освіти

Нормативно-правова база 

Інформаційна база професійного інструментарію фахівців психологічної служби у системі освіти України

Матеріали для використання в роботі працівниками психологічної служби

Навчально-методичні матеріали для психологів


________________________________________________________________________________________________________


За своєю структурою всі напрямки містять практично одні й ті ж самі види роботи.



  До складу психологічної служби школи входить практичний психолог та соціальний педагог закладу освіти.

  Практичний психолог здійснює психологічне забезпечення освітнього процесу в закладі освіти. Соціально-педагогічний патронаж здійснює соціальний педагог.

   Психологічна служба школи забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяє створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти.  

      Завдання психологічної служби:

- збереження та зміцнення психічного та соціального здоров’я, сприяння особистісному, інтелектуальному, фізичному і соціальному розвитку здобувачів освіти шляхом доповнення сучасних методів навчання та виховання ефективними психологопедагогічними технологіями;

- сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціальнопедагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.

   Мета діяльності психологічної служби:   

- сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти;     - охорона психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.

 У своїй діяльності психологічна служба керується Конституцією України, Законами України «Про освіту»«Про дошкільну освіту»«Про загальну середню освіту»«Про позашкільну освіту»«Про професійно-технічну освіту»«Про вищу освіту»«Про запобігання та протидію домашньому насильству»«Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»«Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю»«Про охорону дитинства»«Про соціальні послуги» та  іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Положенням про психологічну службу у системі освіти України

    Напрями діяльності працівників психологічної служби:

- діагностика виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально--психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні;

- профілактика своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі;

- корекція усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки;

- навчальна діяльність форма активного співробітництва, направлена на удосконалення, розвиток, формування особистості;

- консультування багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу;

- зв’язки з громадськістю діяльність, спрямована на досягнення взаєморозуміння, співпрацю між окремими особами, колективами, соціальними групами, організаціями, державними органами управління;

просвіта формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.

       Практичний психолог закладу освіти здійснює:

- психологічне забезпечення освітнього процесу;

- психологічний супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;

- психологічну діагностику та аналіз динаміки психічного, розумового і соціального розвитку здобувачів освіти;

- психологічний супровід адаптації до умов освітнього процесу;

- реалізацію розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;

- консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання здобувачів освіти, особистісного та професійного розвитку тощо;

- роботу з постраждалими від насильства дітьми тощо.

     Практичний психолог закладу освіти сприяє:

- формуванню у здобувачів освіти відповідальної та безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації;

- профільному та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої компетентності;

- формуванню соціальнокомунікативної компетентності обдарованих дітей;

- попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників;

- формуванню психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми потребами;

- формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу;

- попередженню будь яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти;    

- формуванню небайдужого ставлення здобувачів освіти до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування педагогів про випадки домашнього насильства і конфліктів серед здобувачів освіти, що стали їм відомі.

    Соціальний педагог закладу  освіти здійснює:

- соціальнопедагогічний супровід здобувачів освіти, колективу та мікрогруп, осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;

- профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо;

- вивчення та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти, мікроколективу (класу чи групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних і дитячих громадських організацій.

     Соціальний педагог закладу освіти бере участь у:

- роботi педагогічної ради, психологопедагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;

- плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів освіти, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі;

- наданні допомоги дітям і сім’ям, що перебувають у складних життєвих обставинах або потребують посиленої педагогічної уваги чи мають особливі освітні потреби, в тому числі постраждалим від насильства та військових конфліктів.

    Соціальний педагог закладу освіти сприяє:

- взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам (законним представникам);

- захисту прав здобувачів освіти від будь яких видів і форм насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;

- формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки, культури здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я;

- попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу.


__________________________________________________________________________________________________________                                                                          

                                                                                                                                

 Поширений міф, що психолог потрібен для того, щоб давати корисні поради. 

Професійний психолог ніколи не нав'язує свій погляд, оскільки знає, що будь-яка порада – це рішення, яке ґрунтується на власному досвіді та переконаннях, і найбільше підходить саме тому, хто її дає. Кожна людина володіє унікальним досвідом, відмінним від інших, тому тільки Ви самі можете знати, що для Вас є найкращим виходом у ситуації, яка склалася.

Задача цієї сторінки познайомити Вас з природою окремих психологічних проблем, їх наслідками для розвитку, показати можливі шляхи вирішення конкретної проблеми. Проте, якщо у вашому житті виникло ускладнення, яке ніяк не вирішується або повторюється знову і знову, є відчуття відсутності внутрішніх опор, втрачена радість - зверніться до психолога. Особистий контакт з психологом є ціннішим і більш цілющим, ніж контакт віртуальний.

Для чого потрібна психологічна допомога?

Психолог покликаний допомагати психічно здоровим, нормальним людям, адже кожен у своєму житті час від часу відчуває напруженість, невдачі, печалі і стреси. Ці відчуття іноді пов'язані з причинами, подолати які людина самостійно не у змозі. У цих випадках може бути корисною допомога психолога.

Звернутися до психолога варто, якщо Ви знову і знову «наступаєте на ті ж самі граблі», наприклад: через страх не наважуєтесь вийти з виступом перед КЛАСОМ, чи весь час потрапляєте у конфлікти, чи утримуєте руйнуючі Вас стосунки, чи Вам складно розпочати будь-яку нову справу, підтримувати довготривалі стосунки, тощо.  Психолог може допомогти, у тому випадку, якщо Ви переживаєте незадоволеність собою, невпевненість у собі, відчуваєте брак ресурсу долати перешкоди. Деяких людей приводять до психолога постійне внутрішнє напруження, відчуття сильного психічного болю, інші звертаються через те, що їх життя втратило сенс.

Отже, психологічна допомога доречна у випадках, коли труднощі і проблеми виникають зсередини Вашої особи, є похідними Вашого характеру, коли щось блокує Ваші можливості  перед лицем реального повсякденного життя.

              






Немає коментарів:

Дописати коментар