Інклюзивна освіта

 


Інклюзивна освіта- це створення в спільному просторі особливого підходу до навчання дитини з особливими освітніми потребами. А також, це-система послуг, що грунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що забезпечує навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.

Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.

В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.

Жодна дитина не має відчувати себе  іншою та виключеною з освітніхкультурних і соціальних процесів-це головне завдання інклюзії




Мета інклюзивної освіти –зробити такаби жоден із дітей з особливими освітніми потребами не відчував себе іншимзайвимнебажаним. Також організація інклюзивних класів є цінною як для дітей з особливими освітніми потребами та їхніх ровесників , так і для педагогів, батьків, керівників закладів освіти, зрештою для суспільства в цілому.

Інклюзивне навчання має покращити навчальне середовище, забезпечити потреби всіх учнів з повагою до їхніх здібностей та можливостей.

Учителям та учням відкривається все розмаїття способів навчання, а його методи мають бути особистісно орієнтованими- з урахуванням індивідуальних особливостей навчально- пізнавальної діяльності дітей з особливими потребами.




Переваги інклюзивної освіти

-Усуваються бар󠅢єри в системі підтримки дітей з особливими потребами.

-Батьки залучені до процесу навчання.

-Діти з особливими освітніми потребами отримують можливість для нормальної соціалізації, розвитку своїх сильних сторін і талантів та подальшої інтеграції в суспільство, вступ до професійних та вищих навчальних закладів.

-У дітей з особливими освітніми потребами формуються соціальні компетенції для налагодження дружніх стосунків з ровесниками у школі та поза її межами; моделюються належні способи взаємодії з колективом.

-Формування толерантного ставлення та природного сприйняття людей з різними особливостями




Нормативно-правові документи щодо організації інклюзивного навчання у закладі освіти

 

1.ЗаконУкраїни «Про освіту» (Про внесення змін до законодавчих актів України з питаньзагальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховногопроцесу, 6 липня 2010 року № 2442-УІ). Згідно з внесеними в ньому змінамизагальноосвітні навчальні заклади можуть створювати у своєму складі спеціальніта інклюзивні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами;

2. Концепція розвитку інклюзивної освіти (затверджена Наказом МОН України від 01.10.2010 року № 912), в змісті якої визначені шляхи впровадження інклюзивної освіти.

3. Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту 18.05.12 №1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».

     Інструктивно-методичний лист розроблено з метою реалізації Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872.

     Передумовою у забезпеченні успішності навчання дитини з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому навчальному закладі є індивідуалізація навчально- виховного процесу.

     Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюється за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з порушеннями розвитку у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 №329, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за №566/19304. Оцінюванім навчальних досягнень учнів з розумовою відсталістю, зі складними вадами розвитку, які навчаються за індивідуальним навчальним планом і програмою, здійснюється за обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою.

4. Наказ МОН України від 14 червня 2013 р. № 768 «План заходів, щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів»:

-    Забезпечити охоплення дітей-інвалідів дошкільного та шкільного віку    різними формами навчання, позашкільною освітою відповідно до стану здоров’я, їх можливостей та здібностей.

-    Розробити перспективні плани розвитку мережі загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним та інтегрованим навчанням з урахуванням контингенту дітей з особливими освітніми потребами.

-    Укласти угоди між спеціальними загальноосвітніми школами-інтернатами, навчально-реабілітаційними центрами та загальноосвітніми школами щодо надання консультативної роботи педагогічним працівникам та корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються в класах з інклюзивним навчанням.

5. ЛИСТ МОН України від 8 серпня 2013 №1/9- 533) «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»:

-    У тісній взаємодії з ПМПК мають працювати визначені управлінням освіти і науки спеціальні або комбінованого типу дошкільні, опорні загальноосвітні з інклюзивними класами/групами навчальні заклади.

-    Зміст корекційно-розвиткових занять повинен бути спрямований на вирішення специфічних завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учнів, і реалізується через спеціально організовані групові та індивідуальні заняття за напрямками.

-    Обов’язковою умовою при складанні індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми є врахування висновків та рекомендацій ПМПК щодо вибору для дитини навчальної програми.

-     Розклад уроків для дітей з особливими освітніми потребами складається з урахуванням індивідуальних особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності, динаміки працездатності протягом дня і тижня та з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог.

-    Відмова у зарахуванні дітей з особливими освітніми потребами до загальноосвітнього навчального закладу за наявності рекомендації ПМПК та бажання батьків недопустима.

       Аналіз вітчизняного законодавства та створення нормативно-правової бази щодо права дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку, на освіту, свідчить про те, що інклюзивне навчання посідає особливе місце серед актуальних проблем освіти. Це в свою черіу спонукає українське суспільство до вирішення важливих питань щодо модернізації існуючої системи освіти в питанні запровадження інклюзивного навчання та до подальшої кропіткої праці.

6. Закон України від 05.06.2014 № 1324 – VII «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання»

7. Лист МОН України № 1/9-675 від 25 вересня 2012 року Щодо посадових обов'язків асистента вчителя.

8. Закон України від  23.05.2017 № 2053 – VIII «про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг»

9. Наказ МОН від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»

10. Наказ МОН України від 12.06.18 № 627 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»

11. Наказ МОН України від 25.06.18 № 693 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти I ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»

12. Наказ МОН України від 26.07.18 № 813 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»

13.  Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627

14. Лист МОН України від 31.08.2020 №1/9-495 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребамиу закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році»

15. Постанова КМУ від 15.09 2021 № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»



Поради для батьків  особливої дитини.

-Приділяйте велику увагу повсякденному спілкуванні з дитиною.

-Памятайте, що ні телевізорні радіо не замінять вас.

-Стежте за власним мовленням.

-Намагайтесь говорити спокійнодоброзичливо.

-Не зловживайте словами «повинен», «треба».

-Говоріть дітям «дякую», «вибач».

-Давайте можливість дитині не  тільки слухати, а й думативисловлювати власну думку.

-Памятайте, що дитина не винна в тому , що вона особлива.

-Усвідомте, що виховання та навчання дитини з ООП-це довготривалий складний процес, що потребує вашого уміння ,терпіння.

-Чітко визначіть і обговоріть з дитиноющо можна робити вдома, у школі.

-Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення,

навіть  самі незначні.

-У повсякденному спілкуванні з дитиною уникайте

різних заперечень. Треба говорити спокійно і стриманобажано дати можливість вибору для дитини.

-Намагайтеся щоденно закріплювати завдання , по можливості в ігровій формі. Допомагайте дитині але не виконуйте завдання за неї.

-Якщо дитина втомилася-дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.

-Не вимагайте від дитини більшеніж вона може.

















Немає коментарів:

Дописати коментар