Інклюзивна освіта- це
створення в спільному просторі особливого підходу до навчання дитини з
особливими освітніми потребами. А також, це-система послуг, що грунтується на принципі забезпечення основного права
дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що забезпечує навчання дитини з особливими освітніми
потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Одним
із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в
шкільному середовищі та поза його межами.
В
основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку
дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але
створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Жодна дитина не має відчувати себе
іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів-це головне
завдання інклюзії
Мета інклюзивної освіти –зробити так, аби жоден із дітей з особливими освітніми потребами не відчував себе іншим, зайвим, небажаним. Також організація інклюзивних класів є цінною як для дітей з особливими освітніми потребами та їхніх ровесників , так і для педагогів, батьків, керівників закладів освіти, зрештою для суспільства в цілому.
Інклюзивне
навчання має покращити навчальне середовище, забезпечити потреби всіх учнів з повагою
до їхніх здібностей та можливостей.
Учителям
та учням відкривається все розмаїття способів навчання, а його методи мають
бути особистісно орієнтованими- з урахуванням індивідуальних особливостей
навчально- пізнавальної діяльності дітей з особливими потребами.
Переваги інклюзивної освіти
-Усуваються бар󠅢′єри в
системі підтримки дітей з особливими потребами.
-Батьки залучені до процесу
навчання.
-Діти з особливими освітніми
потребами отримують можливість для нормальної соціалізації, розвитку своїх
сильних сторін і талантів та подальшої інтеграції в суспільство, вступ до
професійних та вищих навчальних закладів.
-У дітей з особливими освітніми
потребами формуються соціальні компетенції для налагодження дружніх стосунків з
ровесниками у школі та поза її межами; моделюються належні способи взаємодії з
колективом.
-Формування толерантного
ставлення та природного сприйняття людей з різними особливостями
Нормативно-правові документи щодо
організації інклюзивного навчання у закладі освіти
2.
Концепція розвитку інклюзивної освіти (затверджена Наказом МОН України від
01.10.2010 року № 912), в змісті якої визначені шляхи впровадження інклюзивної
освіти.
3. Лист Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту 18.05.12 №1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах».
Інструктивно-методичний лист розроблено з метою реалізації Порядку
організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року №
872.
Передумовою у забезпеченні успішності навчання дитини з особливими
освітніми потребами у загальноосвітньому навчальному закладі є індивідуалізація
навчально- виховного процесу.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами
здійснюється за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з порушеннями
розвитку у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 №329,
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за №566/19304.
Оцінюванім навчальних досягнень учнів з розумовою відсталістю, зі складними
вадами розвитку, які навчаються за індивідуальним навчальним планом і
програмою, здійснюється за обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною
навчальною програмою.
4. Наказ МОН України від 14 червня 2013 р. № 768 «План заходів, щодо
забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому
числі дітей-інвалідів»:
-
Забезпечити охоплення дітей-інвалідів дошкільного та шкільного віку різними формами навчання, позашкільною
освітою відповідно до стану здоров’я, їх можливостей та здібностей.
-
Розробити перспективні плани розвитку мережі загальноосвітніх навчальних
закладів з інклюзивним та інтегрованим навчанням з урахуванням контингенту
дітей з особливими освітніми потребами.
-
Укласти угоди між спеціальними загальноосвітніми школами-інтернатами,
навчально-реабілітаційними центрами та загальноосвітніми школами щодо надання
консультативної роботи педагогічним працівникам та корекційно-реабілітаційної
допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються в класах з
інклюзивним навчанням.
5. ЛИСТ МОН України від 8 серпня 2013 №1/9- 533) «Про
організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими
освітніми потребами»:
-
У тісній взаємодії з ПМПК мають працювати визначені управлінням освіти і
науки спеціальні або комбінованого типу дошкільні, опорні загальноосвітні з
інклюзивними класами/групами навчальні заклади.
-
Зміст корекційно-розвиткових занять повинен бути спрямований на
вирішення специфічних завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку
учнів, і реалізується через спеціально організовані групові та індивідуальні
заняття за напрямками.
-
Обов’язковою умовою при складанні індивідуального навчального плану та
індивідуальної навчальної програми є врахування висновків та
рекомендацій ПМПК щодо вибору для дитини навчальної програми.
-
Розклад уроків для дітей з особливими освітніми потребами складається з
урахуванням індивідуальних особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності,
динаміки працездатності протягом дня і тижня та з дотриманням
санітарно-гігієнічних вимог.
-
Відмова у зарахуванні дітей з особливими освітніми потребами до
загальноосвітнього навчального закладу за наявності рекомендації ПМПК та
бажання батьків недопустима.
Аналіз вітчизняного
законодавства та створення нормативно-правової бази щодо права дітей, які
потребують корекції психофізичного розвитку, на освіту, свідчить про те, що
інклюзивне навчання посідає особливе місце серед актуальних проблем освіти. Це
в свою черіу спонукає українське суспільство до вирішення важливих питань щодо
модернізації існуючої системи освіти в питанні запровадження інклюзивного
навчання та до подальшої кропіткої праці.
6. Закон України від 05.06.2014 № 1324 – VII «Про внесення змін до деяких законів України про
освіту щодо організації інклюзивного навчання»
7. Лист МОН України № 1/9-675 від 25 вересня 2012 року Щодо посадових обов'язків асистента вчителя.
8. Закон України від 23.05.2017 № 2053 – VIII «про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг»
9. Наказ МОН від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»
10. Наказ МОН України від 12.06.18 № 627 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»
11. Наказ МОН України від 25.06.18 № 693 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти I ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»
12. Наказ МОН України від 26.07.18 № 813 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти II ступеня для дітей з особливими освітніми потребами»
13. Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627
15. Постанова КМУ від 15.09 2021
№ 957 «Про затвердження Порядку організації
інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»
Поради
для батьків особливої дитини.
-Приділяйте велику увагу
повсякденному спілкуванні з дитиною.
-Пам’ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять вас.
-Стежте за власним мовленням.
-Намагайтесь говорити спокійно, доброзичливо.
-Не зловживайте словами «повинен», «треба».
-Говоріть дітям «дякую», «вибач».
-Давайте можливість дитині
не тільки слухати,
а й думати, висловлювати власну думку.
-Пам’ятайте, що дитина не винна в тому , що вона особлива.
-Усвідомте, що виховання та
навчання дитини з ООП-це довготривалий складний процес, що потребує вашого
уміння ,терпіння.
-Чітко визначіть і обговоріть з
дитиною, що
можна робити вдома, у школі.
-Для підняття самооцінки, віри
дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення,
навіть самі незначні.
-У повсякденному спілкуванні з
дитиною уникайте
різних заперечень. Треба говорити
спокійно і стримано, бажано
дати можливість вибору для дитини.
-Намагайтеся щоденно закріплювати
завдання , по
можливості в ігровій формі. Допомагайте дитині але не виконуйте завдання за
неї.
-Якщо дитина втомилася-дайте їй
невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.
-Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.
Немає коментарів:
Дописати коментар